רקע קצר על וועדות משמעת אקדמיות

אוניברסיטאות ומכללות הינן גופים הפועלים על פי נהלים מוסדרים. בנוסף לתקנון הרגיל של המוסד ישנו תקנון משמעתי, שהוא לרוב מסמך נפרד המסדיר מצבים שבהם סטודנט/ית חרגו מכללי המוסד האקדמי, את דרכי השיפוט בדין המשמעתי ואת הענישה האפשרית, כולל התייחסות לאופציות ערעור, ועוד.  מדובר בתקנון פתוח שכל סטודנט יכול לעיין בו באופן חופשי, בכל עת.

ההליך בוועדה לרוב מתפצל לשני מסלולים אפשריים –  הודאת הסטודנט –  תוביל להרשעה "אוטומטית" ואז יהא עליו לטעון לעונש, כלומר, להסביר מדוע מגיעה לו ענישה מקלה והתחשבות בנסיבותיו האישיות.

הכחשת העבירה על ידי הסטודנט –  תוביל, מטבע הדברים, להמשך הליך של בירור, הבאת ראיות, עדויות, השמעת טענות וטיעונים וכיוצא באלה.  אם יורשע הסטודנט  – הדיון יעבור, באופן עקרוני, לדיון ביחס לטיעונים לעונש (מדוע יש להקל, כאמור).

חשוב לדעת שבניגוד לבתי משפט שבהם משמשים שופטים מקצועיים בוועדות המשמעת לרוב ה'טריבונל' בוועדה מורכב ממרצים ותיקים במוסד הלימודים, ונתמכות על ידי משפטן או הייעוץ המשפטי של האוניברסיטה או המכללה  –  בדומה לוועדות משמעת אחרות כמו למשל בשירות המדינה או בועדות אתיקה למיניהן.

 

ההליך מוגדר בסופו של דבר כהליך "מעין שיפוטי" ולא הליך "שיפוטי" וככלל ניתן לערער על תוצאותיו בפני ערכאה שיפוטית. למרות שמדובר בהליך שקצת מזכיר הליך פלילי, הסגנון גמיש יותר מאשר בבתי משפט, אין פרוצדורות נוקשות, הגשת מסמכים רבים, תצהירים, תחולה של דיני הראיות וסדרי דין מורכבים.

 

הזכות להליך הוגן בוועדת משמעת אקדמית

הסטודנט ה"נאשם" רשאי באופן כללי לעיין בראיות וללמוד את התיק שהצטבר נגדו טרם הדיון בוועדה.  ייצוג וליווי משפטי על ידי עורך דין מוסמך הוא גם כן זכות קנויה ברוב המקרים, הזכות לערער קיימת, וכן האפשרות לטעון בדיון, לזמן עדים, לחקור אותם ולפרוש ראיות.  הזכות לטיעון  וגם הזכות לערעור קבועות בחוק זכויות הסטודנט, תשס"ז-  2007.

הדיון והעונשים בוועדת משמעת

הדיון בוועדת המשמעת, כמו כל דיון משפטי, עלול להיות בסופו של דבר חוויה מלחיצה, לא נעימה, ובמקרים מסוימים גם ארוע טראומתי.  בנוסף עלולות להיות לתוצאות הוועדה והחלטותיה השפעות ניכרות על המשך הלימודים של הסטודנט, עתידו האישי והמקצועי ושמו הטוב.

מבחינת עונשים לוועדה יש שיקול דעת נכבד; פגיעה ברכוש האוניברסיטה עלולה למשל לגרור סנקציה כספית חמורה. העלבת עובדי מכללה או מרצים, לרבות הפרעה להם, יכולה להחשב להעלבת עובד ציבור מבחינת הוועדה – ולקבל התייחסות מתאימה וחריפה, ואילו העתקה בבחינות או בעבודות (גם ברמת אי עמידה בכללי הציטוט) נחשבת לעתים קרובות לעבירה קשה עם ענישה מחמירה הכוללת הפסקת לימודים לתקופה ממושכת (לכל הפחות).

מיותר לציין כי ביטולי קורסים הם כמעט אוטומטיים מבחינת וועדת המשמעת במקרים כאלו. במיוחד בעידן הזום והקורונה מושם דגש על טוהר הבחינות ומוסד אקדמי לרוב יתפוש מרמה כזו כפגיעה עקיפה ביוקרתו, במוניטין ובאיכות התארים שהוא מנפק, על כל המשתמע בכך.  המדיניות הנהוגה היא של "אפס סובלנות", בכל מקרה, ללא תלות בעבר המשמעתי של הסטודנט.  כמובן שכשמדובר בהרשעה חוזרת צפויה הוועדה להפעיל יד קשה ביותר כלפי הסטודנט.

על מנת לסוור את האוזן, הטלת קנס כספי או פיצויים כספיים הם יחסית שכיחים במיוחד במקרים שבהם הסב התלמיד נזק למוסד. במקרים חמורים יותר גם ביטול שנת לימודים בדיעבד אפשרי. בין השאר במקרים רבים יכולה הוועדה לעכב את קבלת התעודה, לפסול קורסים בהם השתתף הסטודנט או למנוע ממנו לגשת לבחינה המסכמת או לבחינת ביניים;   ישנה אפשרות עקרונית להטיל עבודות שירות. למנוע שימוש במתקנים (כמו ספריות לדוגמה), לפסול קורס חלקית (בחינה/עבודה), להעביר לטיפול המשטרה או להרחיק לתקופה ממושכת ממוסד הלימודים וכו'. כמובן שהגשת קובלנה נגד סטודנט לוועדת המשמעת אינה סוף פסוק, וייצוג יעיל, אסרטיבי ונחוש –  עשוי להטות את הכף ולהוביל לענישה מקלה ולעיתים תכופות לזיכוי מלא בהליך המשמעתי.

 

ערעורים על ועדת המשמעת במוסדות אקדמיים  –  וייצוג עו"ד בהליך הערעור

כאמור, ניתן לערער על החלטה משמעתית של הוועדה. במקרים שבהם הוחלט על עונש כבד הסטודנט יעדיף לעיתים קרובות להגיש ערעור.  גם כאן אפשר ורצוי להעזר בעורך דין ולא להכנס לסיטואציה מעין שיפוטית מורכבת. הליכי ערעור כמעט תמיד מורכבים משמעותית מההליך הרגיל בוועדת המשמעת, ודורשים חשיבה משפטית יצירתית וראייה רחבה של הסיטואציה אחרי שהסטודנט כבר הוגדר כ"אשם" בפני הוועדה הראשונה.

 

פוסטים אחרונים

עשר טעויות שאסור לעשות כשמגישים תביעה קטנה

הגשת תביעה קטנה עשויה להיראות פשוטה, אך טעויות קטנות עלולות לעלות ביוקר – החל מדחיית התביעה ועד אובדן פיצוי מוצדק. במאמר זה תמצאו את עשר הטעויות הנפוצות ביותר שנעשות בהליך זה, עם הסברים ברורים כיצד להימנע מהן, דוגמאות פרקטיות וטיפים חשובים שיעזרו לכם להגיש תביעה קטנה בצורה חכמה, אפקטיבית ומבוססת. עו"ד אסף פלג משתף מניסיונו בליווי מאות תובעים, ומציע דרכי פעולה שיעלו את סיכויי ההצלחה שלכם – גם בלי ייצוג משפטי מלא.

קרא עוד »

תצהיר ניתוק קשר מההורים – עבור מלגת לימודים

### תקציר המאמר:

תצהיר ניתוק קשר מההורים הוא מסמך משפטי המאשר העדר קשר אישי, חברתי וכלכלי בין אדם להוריו. מאמר זה מסביר בפשטות את הליך הכנת התצהיר – תהליך קצר הנמשך דקות ספורות, שניתן לבצעו גם באמצעות זום. התצהיר נדרש בעיקר לצורך מלגות, מעונות סטודנטים וביטוח לאומי. המאמר כולל דוגמת נוסח מלא, השוואה בין אפשרויות האישור, ומענה לשאלות נפוצות בנושא. לסיוע מקצועי בהכנת התצהיר, פנו למשרדנו.

קרא עוד »

שקילת והערכת תארים אקדמיים מחו"ל במשרד החינוך

תואר אקדמי שנרכש בחו"ל אינו מוכר אוטומטית בישראל. מדריך זה מסביר כיצד לפעול לקבלת אישור שקילות ממשרד החינוך – צעד חיוני לדירוג שכר, לימודי המשך ורישוי מקצועי. עו"ד אסף פלג מסביר איך לעבור את התהליך בצורה מדויקת, למנוע טעויות ולדעת מתי ואיך לערער במקרה הצורך.

קרא עוד »

דירה שאינה ראויה למגורים

מאמר מקיף לשוכרים בישראל המסביר מהי דירה שאינה ראויה למגורים על פי חוק השכירות והשאילה ("חוק שכירות הוגנת"), מהן זכויות השוכרים וחובות המשכיר במצב זה, אילו תרופות עומדות לשוכר במקרה של ליקויים, וכיצד יש לפעול כדי לממש את זכויותיו. המאמר כולל גם קריאה לפעולה לפנות למשרד עורכי דין אסף פלג לקבלת ייעוץ משפטי.

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן