תביעה קטנה היא תביעה המוגשת על סכום של עד כ- 34,000 ₪.

תביעה מסוג זה נדונה בבית המשפט לתביעות קטנות שהוא בעצם בית משפט רגיל הדן בתיקים "קטנים",  תחת שני קריטריונים מרכזיים:

  • היקף כספי – עד כ -34 אלף ₪. סכום זה המוגדר כתביעה קטנה מתעדכן אחת לתקופה עם יוקר המחיה.
  • מורכבות התביעה – תביעה קטנה אמורה כעיקרון להיות פשוטה, הווה אומר,  כזו שניתן לדון בה במהירות וביעילות יחסית, בעלת מספר מועט של עדים וראיות, ושניתן, ככלל, לסיים את הדיון בה במסגרת ישיבה קצרה אחת.

חשוב לציין שלשופט שמור שיקול הדעת האם לאפשר לתביעה שהוגשה להתנהל כתביעה קטנה, והוא בהחלט רשאי להחליט על העברת התיק לדיון במסלול אחר – כמו למשל: סדר דין מהיר או אפילו תביעה רגילה.

אז מה בעצם מיוחד בתביעה קטנה?

ישנם שני מאפיינים ייחודיים לתביעה במסגרת הליך זה:

הראשון הוא שבתביעה זו אין ייצוג על ידי עו"ד עבור בעלי הדין (התובע והנתבע), למעט מקרים מיוחדים וחריגים ובהיתר בית המשפט.

השני הוא, העובדה שבתביעות קטנות ניהול ההליך כרוך לרוב בעלויות נמוכות. סכומי האגרה נמוכים יותר (באחוזים), והוצאות המשפט "רזות" יותר.

אלו הם יתרונות גדולים.

חשוב לציין שהמחוקק מצנן את התובעים בכך שהוא מגביל ל – 5 את מספר התביעות שניתן להגיש בערכאה ייחודית זו.

החסרונות בהליך זה הם בעיקר שלא ניתן להיות מיוצגים.

זהו חיסרון גדול, מכיוון שכאשר מול האזרח הקטן ניצבת חברה גדולה כנתבעת, היא לעיתים נעזרת בתובע "מקצועי", שהוא "שחקן חוזר" בבית המשפט. לעתים מדובר באיש משאבי אנוש או כספים שמופיע לעתים תכופות והוא מיומן מאד, ולעתים קרובות בסטודנטים למשפטים או במשפטנים (בוגרי תואר במשפטים שאינם בעלי רישיון עריכת דין).

מצב דברים זה עשוי להוביל לכך שיחסי הכוחות אינם באמת מאוזנים, כפי שהיה אמור להיות, והאזרח הקטן שאינו מיוצג ניצב בעמדת נחיתות קשה.

הבעיה השנייה בהליך זה היא הקושי לערער עליו. למעשה אין אפשרות להגיש ערעור מיידי על החלטה או פסק דין שניתן בבית משפט לתביעות קטנות. זאת, מכיוון שיש להגיש לפני כן בקשת רשות ערעור (בר"ע) – שרק לאחריו יקבע השופט האם יינתן אישור לערער על תביעה זו.

הערעור מוגבל, על פי הפסיקה, ברמת העיקרון, לשאלות משפטיות בלבד ולא למחלוקת על העובדות, מה שמקנה "חרך צר" עוד יותר לקבלת ערעורים במסגרת הבקשות לערער על התביעה בפני בית המשפט המחוזי.

אמנם עורך דין לתביעות קטנות אינו יכול לייצג בדיון עצמו, אך הוא יכול "לאזן" בין הצדדים באמצעות ניסוח של כתב טענות (כתב תביעה) מדויק ומקצועי, לצד הדרכה מתאימה טרם הדיון לאחר הערכת הסיכויים והסיכונים, ושיקופם ללקוח כדבעי.

 

 

 

 

אסף פלג, עו"ד תביעות קטנות בקריית אונו, מעניק שירות ניסוח כתבי טענות מקצועי וכן הכנה לתביעות קטנות עבור לקוחות בכל חלקי הארץ (אפשרות לייעוץ מרחוק, באמצעות טלפון, זום וכו').

פוסטים אחרונים

מחיקת רישום פלילי – במשרד אזרחי שיקומי (מדריך מקיף והסבר על היתרונות הגלומים)

מחיקת רישום פלילי באמצעות משרד עו"ד אזרחי לתביעות קטנות והליכים מנהליים ושיקומיים, מאפשר הגשת בקשות למחיקת כתם פלילי בעבירות קלות ובינוניות, ללא צורך בהוצאות מופרזות והסיבוך הביורוקרטי נלווה המאפיין את הענף. במשרד עו"ד אסף פלג ושות' אנו מאמינים שלכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה.

קרא עוד »

פירוק שיתוף בתהליך גירושין

עו"ד פירוק שיתוף דירת מגורים נכסים משותפים, ורכוש אחר, יסייע לך בבירור זכויותיך במסגרת הליך הגירושין, בין אם באמצעות הסכם ובין אם על ידי קרב משפטי חסר פשרות.

קרא עוד »

עורך דין נדל"ן עשוי לכלול: עורך דין נדל"ן מיהו עורך דין לנדל"ן – קנייה ומכירה של דירות מגורים

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן