ייצוג עו"ד בתביעות קטנות

בבית משפט לתביעות קטנות אין, ככלל, ייצוג על ידי עו"ד.

במילים אחרות, עו"ד לא יכול להופיע בשם בעל דין (תובע, או נתבע) ולטעון במקומו.

זוהי לשון החוק:

ייצוג בעל דין בבית משפט לתביעות קטנות על ידי עורך דין יהיה רק ברשות בית המשפט ומטעמים מיוחדים שיירשמו;

מטרת המחוקק היא שאדם בתביעות קטנות יופיע מול חברו הנתבע, או מול נציג "רגיל" של החברה  אותה הוא תובע (נציג שאינו עו"ד ואינו מייצג קבוע).

אז איפה מתחילות הבעיות?

לרוב, כאשר תובעים חברות או תאגידים, ובמיוחד אם מדובר בחברה גדולה כמו חברת תקשורת, חברת תעופה וכדומה, הן נוהגות לשלוח נציג מיומן.

המחוקק ובתי המשפט אינם מעודדים תופעה זו, אך לעתים מאפשרים אותה, במידה מסוימת, במעין "העלמת עין".

לעתים קרובות ניתן לזהות סיטואציות בהן חברה מסחרית שולחת נציג מטעמה שהוא מייצג "קבוע".

לרוב מדובר באיש משאבי אנוש, איש כספים של החברה, שהוא אדם בעל אוריינטציה משפטית, שאפשר שהוא בעל השכלה משפטית או סטודנט למשפטים.  מצב זה אינו רצוי, מטבע הדברים, מבחינת התובע שהוא אדם מהיישוב משום שהוא עלול להימצא בעמדת נחיתות לעומת הצד השני, שאוחז באופן יחסי בידע ובניסיון. 

עוד נציין כי נעשו ניסיונות לצמצם את התופעה הבעייתית באמצעים שונים. למשל, הגבלת מספר התביעות שניתן להגיש לבית משפט לתביעות קטנות בשנה (ל- 5 הליכים), או על ידי פסקי דין שמתחו ביקורת על התופעה, אולם אין בנמצא פתרון מוחלט.

במקרים בהם יחסי הכוחות אינם "מאוזנים" באופן הזה, ניתן להיעזר בעורך דין שילווה את התיק "מבחוץ".  כלומר, יעניק ייעוץ הכולל הערכת סיכויים, חידוד טענות, ואיתור הבסיס החוקי והפסיקתי הרלוונטי. 

החוק אינו מונע מעורך דין מטעם הצדדים לטפל בכתבי הטענות ולערוך אותם כנדרש. דבר זה יכול להוות משקל נגד משמעותי גם כנגד מייצג מנוסה יחסית, מכיוון שבית המשפט ייטה, על פי רוב, להתייחס לכתב טענות שנערך כראוי במקום לנאמר בעל פה.  או בניסוח אחר:  

ככל שכתבי הטענות יהיו טובים, מדויקים ומפורשים יותר, יישאר פחות מקום לשאלות ולהבהרות, וכך הדיון עצמו יתבסס בעיקר עליהם. 

לעומת זאת, כאשר כתב טענות בתביעות קטנות נכתב בלי היכרות טובה עם היסודות המשפטיים ובעיקר עם החוק עצמו (שהוא לעיתים מזומנות מסועף למדי. לדוגמה, ראה חוק 'הגנת הצרכן' המכיל מספר רב של סעיפים) על סעיפיו השונים, נוצר פתח ומדרון חלקלק להסתבכות הדיון המשפטי –  גם כאשר מלכתחילה היה לתובע "קייס" משפטי חזק, ויצא שכרו בהפסדו.

עם זאת בית המשפט לתביעות קטנות מאפשר מפעם לפעם ייצוג על ידי צד שלישי או עו"ד, וזאת בעיקר במקרים בהם תביעה קטנה מוגשת (או מוגשת נגד) אדם שאינו יכול לייצג את עצמו, מחמת מוגבלות קשה, פיזית או נפשית וכיו"ב, או מטעמים מיוחדים אחרים. מדובר במקרים חריגים למדי, ולרוב גם גיל מתקדם אינו מאפשר ייצוג על ידי עורך דין באופן ישיר אלא רק על ידי ייעוץ/ניסוח מסמכים כאמור  – אך לרוב די בכך בכדי לאזן את תמונת המצב באופן סביר לטובת הצד שאינו מייצג עתיר ידע וניסיון.

פוסטים אחרונים

מחיקת רישום פלילי – במשרד אזרחי שיקומי (מדריך מקיף והסבר על היתרונות הגלומים)

מחיקת רישום פלילי באמצעות משרד עו"ד אזרחי לתביעות קטנות והליכים מנהליים ושיקומיים, מאפשר הגשת בקשות למחיקת כתם פלילי בעבירות קלות ובינוניות, ללא צורך בהוצאות מופרזות והסיבוך הביורוקרטי נלווה המאפיין את הענף. במשרד עו"ד אסף פלג ושות' אנו מאמינים שלכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה.

קרא עוד »

פירוק שיתוף בתהליך גירושין

עו"ד פירוק שיתוף דירת מגורים נכסים משותפים, ורכוש אחר, יסייע לך בבירור זכויותיך במסגרת הליך הגירושין, בין אם באמצעות הסכם ובין אם על ידי קרב משפטי חסר פשרות.

קרא עוד »

עורך דין נדל"ן עשוי לכלול: עורך דין נדל"ן מיהו עורך דין לנדל"ן – קנייה ומכירה של דירות מגורים

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן