ייצוג עו"ד בתביעות קטנות

בבית משפט לתביעות קטנות אין, ככלל, ייצוג על ידי עו"ד.

במילים אחרות, עו"ד לא יכול להופיע בשם בעל דין (תובע, או נתבע) ולטעון במקומו.

זוהי לשון החוק:

ייצוג בעל דין בבית משפט לתביעות קטנות על ידי עורך דין יהיה רק ברשות בית המשפט ומטעמים מיוחדים שיירשמו;

מטרת המחוקק היא שאדם בתביעות קטנות יופיע מול חברו הנתבע, או מול נציג "רגיל" של החברה  אותה הוא תובע (נציג שאינו עו"ד ואינו מייצג קבוע).

אז איפה מתחילות הבעיות?

לרוב, כאשר תובעים חברות או תאגידים, ובמיוחד אם מדובר בחברה גדולה כמו חברת תקשורת, חברת תעופה וכדומה, הן נוהגות לשלוח נציג מיומן.

המחוקק ובתי המשפט אינם מעודדים תופעה זו, אך לעתים מאפשרים אותה, במידה מסוימת, במעין "העלמת עין".

לעתים קרובות ניתן לזהות סיטואציות בהן חברה מסחרית שולחת נציג מטעמה שהוא מייצג "קבוע".

לרוב מדובר באיש משאבי אנוש, איש כספים של החברה, שהוא אדם בעל אוריינטציה משפטית, שאפשר שהוא בעל השכלה משפטית או סטודנט למשפטים.  מצב זה אינו רצוי, מטבע הדברים, מבחינת התובע שהוא אדם מהיישוב משום שהוא עלול להימצא בעמדת נחיתות לעומת הצד השני, שאוחז באופן יחסי בידע ובניסיון. 

עוד נציין כי נעשו ניסיונות לצמצם את התופעה הבעייתית באמצעים שונים. למשל, הגבלת מספר התביעות שניתן להגיש לבית משפט לתביעות קטנות בשנה (ל- 5 הליכים), או על ידי פסקי דין שמתחו ביקורת על התופעה, אולם אין בנמצא פתרון מוחלט.

במקרים בהם יחסי הכוחות אינם "מאוזנים" באופן הזה, ניתן להיעזר בעורך דין שילווה את התיק "מבחוץ".  כלומר, יעניק ייעוץ הכולל הערכת סיכויים, חידוד טענות, ואיתור הבסיס החוקי והפסיקתי הרלוונטי. 

החוק אינו מונע מעורך דין מטעם הצדדים לטפל בכתבי הטענות ולערוך אותם כנדרש. דבר זה יכול להוות משקל נגד משמעותי גם כנגד מייצג מנוסה יחסית, מכיוון שבית המשפט ייטה, על פי רוב, להתייחס לכתב טענות שנערך כראוי במקום לנאמר בעל פה.  או בניסוח אחר:  

ככל שכתבי הטענות יהיו טובים, מדויקים ומפורשים יותר, יישאר פחות מקום לשאלות ולהבהרות, וכך הדיון עצמו יתבסס בעיקר עליהם. 

לעומת זאת, כאשר כתב טענות בתביעות קטנות נכתב בלי היכרות טובה עם היסודות המשפטיים ובעיקר עם החוק עצמו (שהוא לעיתים מזומנות מסועף למדי. לדוגמה, ראה חוק 'הגנת הצרכן' המכיל מספר רב של סעיפים) על סעיפיו השונים, נוצר פתח ומדרון חלקלק להסתבכות הדיון המשפטי –  גם כאשר מלכתחילה היה לתובע "קייס" משפטי חזק, ויצא שכרו בהפסדו.

עם זאת בית המשפט לתביעות קטנות מאפשר מפעם לפעם ייצוג על ידי צד שלישי או עו"ד, וזאת בעיקר במקרים בהם תביעה קטנה מוגשת (או מוגשת נגד) אדם שאינו יכול לייצג את עצמו, מחמת מוגבלות קשה, פיזית או נפשית וכיו"ב, או מטעמים מיוחדים אחרים. מדובר במקרים חריגים למדי, ולרוב גם גיל מתקדם אינו מאפשר ייצוג על ידי עורך דין באופן ישיר אלא רק על ידי ייעוץ/ניסוח מסמכים כאמור  – אך לרוב די בכך בכדי לאזן את תמונת המצב באופן סביר לטובת הצד שאינו מייצג עתיר ידע וניסיון.

פוסטים אחרונים

מה נחשב לשון הרע ברשתות חברתיות – והאם אפשר לתבוע על פוסט פוגעני?

גם פרסום קטן ברשת יכול להפוך לתביעה גדולה. החוק הישראלי מאפשר פיצוי כספי גבוה גם בלי הוכחת נזק – אם הפוסט, התגובה או הסטורי פגעו בשמו הטוב של אדם. עורך דין אסף פלג, מייצג בתיקים מסוג זה, מסביר על תביעות לשון הרע.

קרא עוד »

תצהיר עו"ד בן יחיד לשירות קרבי – כל המידע כולל

על פי נהלי צה"ל, בן יחיד אינו משובץ ליחידות קרביות. עם זאת, ניתן להתנדב לשירות קרבי באמצעות הגשת "הצהרת התנדבות בנים יחידים לשירות ללא מגבלות". התהליך מחייב את הסכמת ההורים, אשר חותמים על התצהיר בפני עורך דין אסף פלג המאמת את זהותם ומסביר את משמעות הוויתור על הגנות החוק.

קרא עוד »

מה לעשות כשמקבלים מכתב התראה לפני תביעת דיבה?

קבלת מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע היא אירוע מלחיץ, אך תגובה נכונה יכולה למנוע הליך משפטי יקר. המאמר מספק מדריך צעד-אחר-צעד לפעולות המיידיות שיש לנקוט, הטעויות הקריטיות שיש להימנע מהן, והחשיבות בפנייה לייעוץ משפטי מקצועי כדי להגן על זכויותיכם.

קרא עוד »

איך מערערים על ועדת משמעת לסטודנט?

הליך משמעתי באקדמיה עלול להכתים את עתידו של סטודנט, אך קיימות זכויות ברורות והליך ערעור מוסדר המבטיח ביקורת על ההחלטה. מדריך זה מסביר מהי ועדת משמעת, כיצד מתנהל ההליך, מהן הסנקציות האפשריות, ומהם התנאים להגשת ערעור מוצלח.

קרא עוד »

איך מנצחים בתביעה קטנה?

חושבים להגיש תביעה קטנה? עצרו לרגע. הגשת הטפסים היא לא החלק החשוב, אלא ההכנה האסטרטגית. במדריך זה, עו"ד אסף פלג חושף את הטקטיקות לבניית תיק ראיות מנצח, מסביר מדוע מכתב התראה הוא מהלך קריטי, ומלמד איך להציג את הטיעונים שלכם בצורה שתשכנע את השופט. למדו איך לעבור מהגשה לניצחון.

קרא עוד »

ערעור על בחינת הרישוי ברפואה – מדריך

ערעור על בחינת הרישוי ברפואה הוא הליך רשמי וחד־שלבי המאפשר לנבחנים שקיבלו ציון בין 55 ל־59 לבקש בדיקה מחודשת של שאלות במבחן או של מפתח התשובות. הערעור מוגש באופן מקוון בלבד באזור האישי באתר ההסתדרות הרפואית, בצירוף נימוק מקצועי המבוסס על הספרות הרפואית הרשמית. החלטת ועדת הערעורים סופית, וציון עובר בבחינה הוא 60. מדריך זה מטעם עו"ד אסף פלג מסביר מי זכאי לערער, כיצד להגיש ערעור נכון, ומה הסיכוי לשינוי תוצאה.

קרא עוד »

איך השוכר יכול להתמודד עם תביעה לפינוי מושכר

כאשר בעל הדירה מגיש תביעה לפינוי מושכר, לשוכר עומדות זכויות מהותיות ופרוצדורליות המאפשרות לו להתגונן. המשכיר חייב להוכיח הפרה יסודית. במאמר זה תלמד את לוחות הזמנים הקריטיים, איך לבדוק פגמים בתביעה (כמו העדר התראה בכתב), וכיצד להגיש כתב הגנה אפקטיבי.

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן