קצת על לשון הרע ותביעות קטנות

לשון הרע ותביעות קטנות

לאחרונה נשאלתי האם ניתן להגיש תביעת לשון הרע כתביעה קטנה?

לשאלה זו ישנה תשובה קצרה ותשובה ארוכה.

התשובה הקצרה היא – כן.

התשובה הארוכה היא – כן ולא. 😊

אם סכום התביעה נמוך (מתחת לתקרת המותר בתביעות קטנות), והסיפור המשפטי פשוט – אז לכאורה, לרוב ניתן יהיה להגיש תביעת לשון הרע גם כתביעה קטנה (זוהי אופציה, כל תביעה קטנה ניתנת להגשה גם כתביעה רגילה).

במקרה כזה הדיון בתביעה מתקיים ללא נוכחות עורכי דין, אולם הם יכולים לסייע בניסוח המסמכים ובייעוץ מקיף לפני הדיון ולהכין את התובעים והנתבעים להליך.

התשובה הארוכה והמדויקת יותר היא שלמרות שזה אפשרי בתאוריה, לא תמיד בית המשפט יאפשר זאת. לבית המשפט שמור שיקול דעת מלא האם להתיר את ניהול ההליך בפורמט של תביעה קטנה.

כך, אם השופט או הרשם (מעין שופט זוטר) יתרשם שהסיפור שהוביל לתביעה מורכב או מסובך מדי, הוא יכול להחליט על העברת התיק לדיון רגיל. במקרה כזה ניתן יהיה להיעזר בעורכי דין ולקבל ייצוג רגיל.  עם זאת, כעיקרון בית משפט יכול לדון בתביעות לשון הרע פשוטות יחסית ובסכומי תביעה נמוכים.

בנוסף, לא תמיד כדאי לנהל תיק לשון הרע לבד בתביעות קטנות. הסיבה לכך היא שלרוב לשון הרע לא מכה בתובע "כרעם ביום בהיר".  לרוב קדמה לכך השתלשלות אירועים כלשהי, ולצד שהוציא דיבה יש טענות משלו, מוצדקות יותר או פחות –  ויש להתמודד עמן.   אם לא די בכך, אז בחוק איסור לשון הרע יש הגנות וסייגים שונים שכדאי להכיר, וישנם גם חוקים דומים ומקבילים בהקשרים שונים.

הגעה לתביעה קטנה עם תיק לשון הרע, מצריכה הפעלת שיקול דעת והערכה, ויש יתרון לניסיון בתחום שמאפשר לעורך דין מייעץ כדי לבחון האם התיק מתאים לניהול (גם אם בסכום יחסית נמוך) בהליך של תביעות קטנות, או שמא מוטב לנהלו דווקא בסדרי דין רגילים או מהירים.

חשוב לציין כי בחוק איסור לשון הרע ישנו מסלול לתביעה לא הוכחת נזק עד לגבול כספי מסוים ולכן גם בכך יש כדי להשפיע על מערכת השיקולים באשר למסלול התביעה הרלוונטי.

בכל מקרה של לשון הרע – כדאי לפנות לייעוץ מקדים אצל עו"ד על מנת לאבחן האם קיימת עילה וכיצד, ובאיזה מסלול, ראוי לתקוף את העניין מבחינה משפטית.

חשוב לציין כי לעיתים קרובות ניתן להגיע לפיצוי באמצעות פשרה מקדימה ע"י עו"ד מייצגים.

אין באמור משום המלצה לפעולה כלשהי, מוגש כמידע כללי בלבד, ואין לכותב המאמר אחריות לכל פעולה משפטית ו/או אחרת או תוצאה כלשהי כתוצאה מפעולה שתינקט מבלי להתייעץ פרטנית עם עו"ד.

פוסטים אחרונים

מחיקת רישום פלילי – במשרד אזרחי שיקומי (מדריך מקיף והסבר על היתרונות הגלומים)

מחיקת רישום פלילי באמצעות משרד עו"ד אזרחי לתביעות קטנות והליכים מנהליים ושיקומיים, מאפשר הגשת בקשות למחיקת כתם פלילי בעבירות קלות ובינוניות, ללא צורך בהוצאות מופרזות והסיבוך הביורוקרטי נלווה המאפיין את הענף. במשרד עו"ד אסף פלג ושות' אנו מאמינים שלכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה.

קרא עוד »

פירוק שיתוף בתהליך גירושין

עו"ד פירוק שיתוף דירת מגורים נכסים משותפים, ורכוש אחר, יסייע לך בבירור זכויותיך במסגרת הליך הגירושין, בין אם באמצעות הסכם ובין אם על ידי קרב משפטי חסר פשרות.

קרא עוד »

עורך דין נדל"ן עשוי לכלול: עורך דין נדל"ן מיהו עורך דין לנדל"ן – קנייה ומכירה של דירות מגורים

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן