הגנת סודיות המטופל

הגנת הפרטיות היא תחום המשתרע מעל מגוון רחב של סוגי פגיעה.

לעיתים יכולה להיות פגיעה "כפולה" בפרטיות כאשר מדובר בפגיעה, בנוסף, גם בסודיות רפואית (חיסיון רפואי, חיסיון תיק רפואי).

כך למשל, במקרים שבהם מפורסמות תמונות של מטופל. אותם צילומים יכולים להתבצע, לעיתים, במסווה של צילום "לגיטימי" כביכול, לצורך בקרה פנימית, או כחלק מהתיעוד הרפואי וכדומה ולשמש "לצורכי המרפאה".

אולם משרדנו נתקל מדי פעם במקרים אשר בהם המטופל התמים שהאמין מדובר בתיעוד ויזואלי של גופו לצרכים פנימיים של המרפאה או לשם לימוד והשתלמות רופאים, מגלה לתדהמתו שתמונתו מתנוססת בראש חוצות.  כיום בעזרת קמפיינים מטורגטים לעיתים קרובות חברים ומכרים רבים של אותו קורבן מזהים אותו בגלישה פשוטה באינטרנט, כשלפתע "קופצת" פרסומת הנושאת את תמונתו של המטופל/איבריו/תוצאות הטיפול הרפואי או הקוסמטי/אסתטי שעבר.

במקרים כאלה, ראשית ישנה חשיבות עליונה לתיעוד מהיר, כולל של תאריכים ומקומות הפרסום. ככל שהתיעוד מקיף יותר, כן תגברנה כוחן של הראיות בתיק.

 

תביעה על הפרת פרטיות

לרוב ניתן לתבוע בשלל עילות בתביעות בסגנון זה, החל מחוק זכויות החולה, תקנות הרופאים, חוק הגנת הפרטיות, חוק איסור לשון הרע, דיני חוזים, פקודת הנזיקין, עשיית עושר, ולעתים אף זכויות יוצרים, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, פגיעה באוטונומיה, נזקים לא ממוניים, נפשיים, נזקים חברתיים, פגיעה בפרנסה ובזוגיות עקב השפלת  המטופל ורמיסת כבודו,  ועוד.

חשוב להדגיש שהמגמה של בתי המשפט היא לראות בחומרה רבה כל ניצול של חולים ומטופלים, המצויים מטבעם של דברים בעמדה חלשה ומוחלשת בעת קבלת החלטה על טיפול רפואי, ולכן ישנה חשיבות עליונה להסכמה מפורשת מדעת בלבד, שבה כל תכניותיה של המרפאה או בית החולים לפרסום תמונות המטופל ותצלומיו גלויות בפניו, ברורות ונהירות, ללא אותיות קטנות "התחכמויות" וניסוחים מעורפלים ועמומים.

פגיעה בפרטיות מטופל או פציינט
פרסום פרטי מטופלים ותצלומים על ידי רופאים ומרפאות, אילוסטרציה

חוק זכויות החולה וכבוד המטופל

משרדנו חרט על דגלו את ערכי כבוד המטופל וזכויות החולה ועל כן יילחם ללא לאות בכל גילוי של פגיעה בחולים, ביזויים והשפלתם בשעת טיפול או בדיקה רפואית, וגם לאחר מכן.

כיום בעקבות שינוי בתקנות הגשת תביעה נעשית פשוטה ומהירה יותר, ופרט לתצהירים וחוות דעת מספר הפעולות שיש לבצע, במקרים רבים, פחת באופן משמעותי, מה שמקל על הנגישות לבית המשפט לכלל שכבות האוכלוסייה.

כדאי להזכיר שהכללים נוגעים לרוב גם לרופאי שיניים, מרפאים פלסטיים ופסיכיאטרים, אך אינם תופסים – מבחינת חוק זכויות החולה, על מטפלים אלטרנטיביים למיניהם.

 

**

האמור, ככלל החומר באתר, אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי פרטני ו/או המלצה לפעולה כלשהי.

פוסטים אחרונים

מחיקת רישום פלילי – במשרד אזרחי שיקומי (מדריך מקיף והסבר על היתרונות הגלומים)

מחיקת רישום פלילי באמצעות משרד עו"ד אזרחי לתביעות קטנות והליכים מנהליים ושיקומיים, מאפשר הגשת בקשות למחיקת כתם פלילי בעבירות קלות ובינוניות, ללא צורך בהוצאות מופרזות והסיבוך הביורוקרטי נלווה המאפיין את הענף. במשרד עו"ד אסף פלג ושות' אנו מאמינים שלכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה.

קרא עוד »

פירוק שיתוף בתהליך גירושין

עו"ד פירוק שיתוף דירת מגורים נכסים משותפים, ורכוש אחר, יסייע לך בבירור זכויותיך במסגרת הליך הגירושין, בין אם באמצעות הסכם ובין אם על ידי קרב משפטי חסר פשרות.

קרא עוד »

עורך דין נדל"ן עשוי לכלול: עורך דין נדל"ן מיהו עורך דין לנדל"ן – קנייה ומכירה של דירות מגורים

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן