הגשת תביעה קטנה באינטרנט – מי נגד מי

הגשת תביעות קטנות באינטרנט: מה ההבדל בין חברה המגישה תביעות קטנות ("אנחנו נגיש ואתם רק תנוחו רגל על רגל"), לבין ניסוח תביעה קטנה על ידי עורך דין?

 

אמל"ק:  "הזול עולה ביוקר", או, בלשון חז"ל  – "הדרך הקצרה שהיא ארוכה".

בשנים האחרונות חברות שונות, עסקים ואנשים פרטיים המציעים שירות "להגשת תביעות קטנות באינטרנט" (כינוי כללי, לאורך מאמר זה אין כל כוונה להתייחס באופן ספציפי לגורם כזה או אחר, אלא למפות תופעה רחבה בלבד), ושירותי/מרכזי/פורטלי/וכיו"ב תביעות קטנות למיניהן, צצים חדשות לבקרים ברחבי הרשת.  מי שיחפש כיצד מגישים תביעה באמצעות האינטרנט יתקל עד מהרה בעשרות אתרים מסוג זה, המציעים שירות של "טיפול טכני בכל המסמכים והגשה של התביעה לבית המשפט לתביעות קטנות", ולרוב באופן הנגיש לכל נפש (באופן כללי ויחסי בהשוואה למשרדי עורכי דין ממוצעים בארץ).  לא עובר שבוע שלא מגיע למשרדנו פונה אומלל שנכווה על ידי אחד העסקים הקיקיוניים ברשת המציעים סיוע טכני בלבד בהגשת תביעות קטנות אך בפועל עורכים את התביעות עצמן באופן רשלני וקלוקל.  לעיתים הלקוחות אף מפסידים בדיון בבית המשפט, ובמקרים רבים גם חוטפים הוצאות משפט, או לכל הפחות מקבלים הרבה פחות ממה שיכלו, והכל בשל הרצון לבחור את השירות הזול ביותר ללא כל שימת לב האם מדובר בניסוח על ידי עורך דין או גורם אחר שמבצע פעולות משפטיות ללא היתר חוקי, באופן חובבני.

כשלקוח כזה, שהפסיד בתביעות קטנות, מגיע אלי, אין לי הרבה מילות נחמה:  בקשת רשות ערעור – ניתן להגיש לבית המשפט המחוזי ולעתים ניתן להפוך את הקערה על פיה (בהנחה שהבקשה מתקבלת ובכלל יש דיון בערעור… הבקשה היא מעין "סלקטור" לפני הדיון הראשי,  ולעיתים קרובות היא אינה מאושרת שכן כוונת המחוקק שואפת למינימום ערעורים על תביעות קטנות, ולכן השופטים מונחים לאפשר דיונים כאלו במחוזי רק במקרים חריגים ומיוחדים)  –  אך על פי רוב, כשהאזרח בנוקאאוט בבית המשפט לתביעות קטנות, הישועה לא תגיע מהליכי הערעור.  זהו היופי בתביעות קטנות, לטוב ולרע.  מצד אחד פשוט מהיר ויחסית חסכוני –  מצד שני –  יש רק צ'אנס אחד להבקיע גול…

חשוב להכיר מספר נקודות חשובות שכדאי לברר לפני שפונים לחברות שכאלו, שמסייעות "בהכנת כל החומר להגשת התביעה הקטנה באינטרנט" ו"רק מסייעות בהגשה טכנית של התביעה":

  1. חלק מהעסקים הללו פועלים בניגוד לחוק או בשטח האפור של החוק.  הוועדה להסגת גבול המקצוע בלשכת עורכי הדין פועלת נמרצות ועושה עבודת קודש על מנת למגר את התופעה, אולם היא אינה מצליחה לעמוד בפרץ המציף את הרשת בהצעות מטעם אנשים ועסקים שונים, חלקם מפוקפקים, בעזרה בהגשת תביעות קטנות באינטרנט: לפי החוק, יש פעולות מסוימות שמותרות לביצוע רק על ידי עורכי דין בעלי רישיון (אף לא על ידי מתמחים בעריכת דין),  והן כוללות מתן יעוץ משפטי, ניסוח מסמכים משפטיים וכדומה.   הסיבה לכך היא פשוטה,  הכוונה משפטית לא נכונה וניסוח שגוי או לקוי של כתב טענות (כתב תביעה או כתב הגנה המוגשים לבתי משפט, כולל לתביעות קטנות – שהוא בית משפט לכל דבר ועניין)  עלולים לגרום לנזק עצום –  שלעתים קשה מאד לתקן בדיעבד.   שימוש בסעיפי חוק לא רלוונטיים או לא מדויקים, ויתור על סעדים (פיצויים שונים) בגלל חוסר היכרות עם פסקי דין שנלמדים בבתי ספר למשפטים, או היכרות שטחית או חלקית עם פרוצדורות משפטיות שמתמחים משננים לבחינות הלשכה –  יכול לגרום לכך שתפסידו במשפט, גם בתיק שבו הייתם "אמורים" לנצח,  או תוותרו מבלי לדעת שויתרתם על זכויות משפטיות חשובות שמגיעות לכם.
  2. למעשה, הפנייה לעסקים האלו דומה מאד לפנייה לאדם שלמד רפואה מסדרות טלווזיה על בתי חולים ומקריאה בויקיפדיה, במקום לרופא שלמד שנים וצבר ניסיון (הכשרה של עורך דין מתחיל עם תואר ראשון נמשכת כ- 5 שנים – 5.5 שנים אינטנסיביות, במצטבר).
  3. מכיוון שאסור לחברות "ההגשה" הללו לבצע פעולות משפטיות, אולם הגשה "טכנית" של תביעה קטנה אינה אסורה באופן מובהק אלא נמצאת עמוק בשטח האפור הכהה, הן נאלצות לעגל פינות באופן משמעותי.   לרוב אזרחים הפונים בתמימותם לעסקים אלו (שחלקם כאמור אינו חוקי) אינם מגישים את המסמכים כראוי והחברות 'נאלצות' לערוך מקצה שיפורים משפטיים מבלי שיש לעובדים – לעיתים  – ידע והכשרה בתחום המשפטי, ולהכניס תוכן משפטי באופן חובבני ומאולתר. בגלל חוסר ידע ותמחור נמוך, לרוב הן יעבדו בשיטת ה"קופי-פייסט" ופשוט ישלחו את אותו המסמך שוב ושוב עם שינוי מינימאלי של פרטים ופרטים אישיים.  בפעילות כזו  נתקלנו במשרד לא מעט  –  כאשר אותם אזרחים הפסידו במשפט בתביעות קטנות ופנו אלינו על מנת שנייצג אותם בהליכי ערעור בבית המשפט המחוזי  – הליך יקר ומורכב בהרבה,  גורמת נזק בל יתואר לסיכויי ההליך.
  4. תנו את הדעת לכך שהעוסקים בהגשת תביעות קטנות באינטרנט הם לרוב חסרי זהות או פנים. אין לכם באמת מושג מי עומד מאחורי החברות, מה הניסיון וההכשרה שלו ומה הידע.  גם כאשר נכתב באתר ש"עורך דין מטעמנו יכתוב את התביעה" כדאי מאד לוודא שאכן אותו עסק מעסיק עורכי דין (רמז: לפי כללי האתיקה, משרד עו"ד צריך להקרא על שם צוות המשרד, לדוגמה "משרד עו"ד פלוני אלמוני" – שמות פרטיים, ולא בשם של מותג כלשהו "גוף X להגשת תביעות קטנות" או "המוקד Y לתביעות קטנות").
  5. בכל מקרה, גם אם מועסקים עורכי דין במסגרת עסק הגשה כלשהו (ולרוב אין זה המצב) – מומלץ לוודא מי הם ולהתרשם ממידת הבקיאות שלהם בתחום האזרחי ובפרט בעולם התביעה הקטנה. האם זהו תחום עיסוק מרכזי שלהם? האם הם בקיאים בתחום המשפטי הרלוונטי? מה הניסיון והוותק שלהם? האם הם באמת עורכי דין מוסמכים או מתמחים שטרם השלימו את ההכשרה הבסיסית של משפטן בעל רישיון עו"ד.
  6. "רשתות" של עורכי דין במסגרת פלטפורמה מקוונת (מודעות בסגנון "פנו אלינו ואחד מעשרות/מאות/אלפי עורכי הדין המומחים שלנו יחזור אליכם לייעוץ ללא כל התחייבות תוך שעה!"):  לרוב מדובר בעסקים שלעיתים קרובות אין להם משרד פיזי אלא אתר אינטרנט וירטואלי בלבד או דף נחיתה קיקיוני,  שגוזרים קופון על גב האזרחים בעזרת הפניות לעורכי דין (במקרים הבעייתיים – אף למתחזים לעורכי דין),  כאשר 'קופון'/עמלה נגזרים על ידי מעכר שאינו עורך דין.  לעיתים  הדבר מהווה גם במקרה הזה עבירה על החוק ואף זילות מסוימת של המקצוע, אבל פוגע בעיקר בלקוחות.  הבעייה עם הרשתות היא שלמעשה יש סוג של 'ספסרות' בלקוחות.  הלקוח לא באמת יודע מי מפנה אל עורכי הדין ההם, כיצד נכללים אותם עורכי דין במאגר (רמז: כל מי שמוכן לשלם עמלה…) ומה מידת ההכשרה והניסיון שלהם.  לדבר הזה קוראים בעברית פשוטה:  לקנות חתול בשק.
  7. לא תמיד עסק המציע "הגשה טכנית" של תביעות במחיר זעום ידאג לשירות הולם וחיוני ביותר בענף זה, על כל המשתמע מכך. זה אומר, תיקונים, התאמות של המסמך, מענה על שאלות (מה קורה אם לא הגישו כתב הגנה? מה לעשות אם יש בקשה לחוסר סמכות עניינית? איך אפשר לפסול שופט? ועוד אלף ואחד עניינים שתובע בתביעות קטנות עשוי להתקל בהם במצבים שונים). גם לא ברור האם עבודה במאסות בתעריפי רצפה יכולה לאפשר שירות רציף ללקוח, זמינות ולמידה רצינית של התיק שמצריך קשב, הבנה ותשומת לב לפרטים  – גם עבור עורכי דין מיומנים.  כשלקוח ניגש למשרדנו, למשל, ואומר "תגיש לי תביעה קטנה" אני עונה בדרך כלל אענה לו "תגיש בעצמך, אסביר לך איך.  השאלה היא האם אתה יודע איך לנסח את הטיעונים". אם התשובה היא "אני לא בטוח ב-100% שאדע להתמודד עם כתב הגנה שינסחו עורכי הדין מטעם החברה הנתבעת"  כנראה שיש צורך בייעוץ משפטי מקצועי.  השירות הזה, משמעותי בהרבה, מקיף ומקצועי בכמה רמות מעל הגשה סתמית של מסמכים ושרבוט בנקודות של תביעה קטנה על ידי גורם עלום שאינו משפטן או עורך דין.
  8. המידע המופיע באתרים השונים, גם כאשר הוא מנוסח במילים גבוהות, אינו תמיד מדויק ומהימן, ולרוב לא תוכלו למצוא מידע כלשהו בקשר לזהות הכותב.  על פי רוב אלו יהיו סטודנטים (לאו דווקא למשפטים) ולעתים תלמידים בתיכון, שמשכתבים טקסטים מאתרים אחרים – ואין כל ערובה לנכונות ולדיוק.  לדוגמה, מועדי ההגשה משתנים תדיר, פעם ניתן היה להגיש תוך 15 יום כתב הגנה והיום המצב שונה, אולם כותב המתוגמל פר- מילה בוודאי שלא ידע להבחין בדקויות הללו שיש להן השפעה משמעותית מאד.  איחור בהגשה לדוגמה, שיכול לנבוע בגלל מידע שגוי שהתקבל באחד האתרים הקיקיוניים או ייעוץ טלפוני שגוי ממי שאינו עורך דין, יכול לגרום למתן פסק דין בהעדר הגנה –  מצב גרוע מאד, בלשון המעטה, עבור הנתבע. במקרים כאלה הפתגם "הזול עולה ביותר" מתאר בצורה קולעת את פני הדברים.
  9. לעורך דין, ככלל, יש ידע רחב במגוון תחומים משפטיים, גם כאלו שהוא אינו עוסק בהם באופן קבוע או מתמחה בהם. בלימודי משפטים נלמדים קורסים ברוב תחומי המשפט הנפוצים וכך גם בחינות הלשכה, במיוחד במתכונת החדשה מכסות קשת נרחבת מאד של נושאים, תחומי עיסוק ודיסיציפלינות משפטיות.  כך, לדוגמה, עורך דין לדיני נזיקין מבין הרבה בנזיקין אבל גם יש לו ידע בסיסי בדיני משפחה, במשפט פלילי, בדין המנהלי ואפילו הבנה כללית במושגים בתחום הפטנטים והקניין הרוחני, והיכרות כללית עם מיסוי מקרקעין, חוזים ועוד… עורכי דין גם מכירים את הפרוצדורות היטב ויודע איך לא ליפול ל"בורות" בהליך (שאלו את עצמכם, האם אתם יודעים מתי נחוץ תצהיר?  מה הסטטוס של תמלול הקלטה בבית המשפט לתביעות קטנות?  מה זה בר"ע ותוך כמה זמן יש להגישו?  איך מטפלים בבקשת ביניים או בבקשה לסעד זמני, ומתי לא ניתן לעשות זאת?  פעמים רבות – על טעויות חוטפים הוצאות.  הידע הרחב מועיל גם לחשיבה היצירתית שיכולה לבוא לידי ביטוי דרך כתיבה משפטית מדויקת, מעמיקה ומנצחת  –  גם במצבים קשים בהם נראה שהיד על התחתונה.
  10.   בנוסף, ולא פחות חשוב מכך, הידע הבסיסי בתחומים הרחבים (בהם עורך הדין אינו מתמחה) מסייע לכך שעוה"ד לא יכתוב "שטויות" מתוך בורות;    כאשר אדם שאינו עורך דין מטפל בנושא משפטי, גם אם הוא חושב ש"הכל נמצא באינטרנט" נלקח סיכון עצום שיהיה בלבול מושגי, "סלט",  ושימוש חלקי או יישום מוטעה של המידע  – מפני שלמרבה הצער לא ניתן ללמוד משפטים בצורה שיטתית בתוך מספר ימים, כמו שלא ניתן ללמוד כלכלה בתור מספר ימים דרך קריאה בעיתונות הכלכלית או להבין בצורה מקצועית בוטרינריה אחרי ביקורים בספארי.
  11. לסיכום, שאלו את עצמכם תמיד:  האם הייתם מבקשים אבחנה ומרשם לתרופות ממי שאינו רופא, או אצל אדם ש"רק מבצע הגשה טכנית של אנטיביוטיקה לחולים"? (אפילו בנושא "פעוט" כמו שפעת).  האם הייתם מוציאים דו"ח שנתי במס הכנסה אצל עסק ש"רק מבצע הגשה טכנית של הנהלת חשבונות").  האם הייתם מוכנים לגור בבית אותו תכנן מי שאינו אדריכל או מהנדס,  רק מפני שהוא מציע שירות במחיר קצת יותר זול?   בנוסף, כדאי לזכור שלעתים קרובות את פסק הדין שתקבלו יוכלו למצוא בעזרת גוגל שמציף תוצאות ממאגרי מידע משפטיים הפתוחים לכל דורש.
  12. כאשר אתם פונים למשרד עורכי דין על מנת שיטפל לכם בתיק, ואין זה משנה האם מדובר ב"תיק רצח", בעתירה מנהלית מתוקשרת לבג"ץ, בתביעה נזיקית בבית משפט שלום, או בתביעה קטנה בנושא שכירות או לשון הרע בפייסבוק, אתם יכולים להיות לרוב רגועים,  אתם יודעים מול מי אתם מתנהלים,  יכולים לקרוא עליו ועל ניסיונו, להיפגש איתו באופן אישי, לשוחח ולשאול שאלות לאורך כל הדרך. יש מי שידאג לתקן מה שצריך לאחר ניסוח טיוטת התביעה או המכתב, וללוות את התהליך גם לאחר סיומו.  כשאתם פונים לחברת הגשת תביעות קטנות באינטרנט אליה הגעתם לאחר שחיפשתם בגוגל "איך מגישים תביעה קטנה באינטרנט"  – אתם למעשה רוכשים "מוצר" או שירות עם יותר מדי סימני שאלה ונעלמים, ובמידה רבה, לא תמיד ברור עבור מה אתם משלמים. הלקוח והתביעה הקטנה הם לא תמיד במרכז.
  13. נ.ב. ובקשר להגשה הטכנית עצמה: לא מדובר בסודות הכור בדימונה או בעיקרי הדת הדרוזית.  ההגשה עצמה של התביעה הקטנה, הגשת הנספחים והטפסים, נעשית באינטרנט באמצעות מע' נט המשפט והיא עניין פשוט למדי שאורך מספר דקות לכל היותר (ניתן להעזר במוקד המידע האדיב של מערכת בתי המשפט בתפעול הטכני הפשוט),  ומי שממש מסתבך יכול פשוט לגשת למזכירות בית המשפט, להמתין חמש דקות בתור ולהגיש את המסמכים למזכירה, ממש כמו בדואר או בבנק…  בכל מקרה שירות הניסוח המשפטי במשרדנו כולל גם טיפול בפן הטכני בכל נושא ההגשה.  במידת הצורך, ניתן גם להעזר בנו לצורך ההגשה נטו, אם מדובר בכל זאת בעניין נקודתי, ונשמח לסייע לכם בתהליך פשוט וידידותי למדיי זה.

 

 

 

 

  • כל האמור באתר זה נכתב לצורך מתן אינפורמציה כללית בלבד ואינו מהווה כל המלצה לפעולה משפטית או אחר. האמור במאמר זה אינו מתייחס לעסק כזה או אחר במישרין, אלא באופן כללי לסוג העסקים שאינם מנוהלים או מעסיקים עורכי דין, וכן מתייחס לתופעה הרווחת ולא לגורם ספציפי כזה או אחר. למותר לציין כי ישנם עסקים חוקיים הפועלים במתכונת משרד עורכי דין ו/או בקונסטלציות אחרות בהתאם לכללי האתיקה והחוק. יש לבחון כל מקרה לגופו, ובכל מקרה של ספק ניתן להתייעץ עם עו"ד או עם לשכת עורכי הדין בישראל.

פוסטים אחרונים

מחיקת רישום פלילי – במשרד אזרחי שיקומי (מדריך מקיף והסבר על היתרונות הגלומים)

מחיקת רישום פלילי באמצעות משרד עו"ד אזרחי לתביעות קטנות והליכים מנהליים ושיקומיים, מאפשר הגשת בקשות למחיקת כתם פלילי בעבירות קלות ובינוניות, ללא צורך בהוצאות מופרזות והסיבוך הביורוקרטי נלווה המאפיין את הענף. במשרד עו"ד אסף פלג ושות' אנו מאמינים שלכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה.

קרא עוד »

פירוק שיתוף בתהליך גירושין

עו"ד פירוק שיתוף דירת מגורים נכסים משותפים, ורכוש אחר, יסייע לך בבירור זכויותיך במסגרת הליך הגירושין, בין אם באמצעות הסכם ובין אם על ידי קרב משפטי חסר פשרות.

קרא עוד »

עורך דין נדל"ן עשוי לכלול: עורך דין נדל"ן מיהו עורך דין לנדל"ן – קנייה ומכירה של דירות מגורים

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן