סוגי בטחונות בחתימה על חוזה שכירות לדירת מגורים

ביטחונות בחוזי שכירות – מדריך לשוכר דירה

במאמר זה נסקור בקצרה את סוגי הביטחונות שמקובל לתת לבעל הדירה, במעמד החתימה על חוזה השכירות.

את הביטחונות ניתן לממש במקרה של הפרת החוזה על ידי השוכר, למשל כאשר השוכר גורם לנזק ממשי לדירה, או אינו משלם את שכר הדירה במועד.

חשוב לציין כי המידע הכללי המופיע במדריך זה אינו מהווה המלצה לפעולה כלשהי ואינו בגדר תחליף לייעוץ משפטי מקצועי הניתן על ידי עורך דין מוסמך.

ישנם מספר סוגי ביטחונות, נסקור כאן את הנפוצים שבהם:

שטר חוב

הסוג הראשון נקרא שטר חוב. מקובל שהסכום המופיע עליו יהא כמחצית גובה השכירות השנתית הכוללת. זוהי למעשה התחייבות כתובה לשלם לבעל הדירה סכום כסף במקרה של הפרת החוזה על ידכם, והמסמך הפיזי נמסר לבעל הדירה.

ככל שתהיה הפרה של ההסכם על ידי השוכר, בעל הנכס יוכל לנסות ולממש אותו בבית המשפט.

עם זאת, לשוכר תהיה אפשרות להתנגד לכך ולהעלות את טיעוניו.

ככלל, זוהי אופציה מומלצת.

שיק ביטחון

הסוג השני הוא שיק ביטחון – מדובר בהמחאה ללא תאריך (מפנקס שיקים בנקאי רגיל), כשבהערה נכתבות עליו המילים "שיק ביטחון" (וקרוס – שני קווים, המגביל חלקית את סחירות השיק).

רצוי מאד להוסיף הערה מורחבת על גביו המציינת כי תכלית השיק היא לצורך ביטחון בלבד, בכפוף להסכם השכירות ולתנאיו, ויש להשיבו לשכור בתום תקופת השכירות.

את שיק הביטחון בעל הבית יכול להפקיד על פי שיקול דעתו, מבלי לקבל את אישור השוכר לכך.

במקרה שבעל הדירה החליט בכל זאת להפקיד את השיק על דעת עצמו, מבלי שהתבצעה הפרה כלשהי של החוזה – ניתן להגיש נגדו תביעה.  לצורך כך מומלץ להתייעץ עם עורך דין לשכירות.

גם כאן הסכום המומלץ הוא כמחצית מגובה השכירות השנתית הכוללת.


ערבות בנקאית

סוג נוסף הוא ערבות בנקאית –  על פעולה זו איננו ממליצים ככלל, ואם כבר מבצעים אותה רצוי מאד לשאוף לסכום מינימאלי. בטוחה זו ניתנת גם כן למימוש חד צדדי ולאלתר. אחת הבעיות המרכזיות היא העמלה הגבוהה לבנק.  אפשר לבקש שבהסכם יהיה סעיף בו יקבע שהעמלה תתחלק בין הצדדים, כמו כן רצוי מאד להגביל את התנאים למימוש ולקבוע הודעה מוקדמת על כוונה לבצע זאת.

פיקדון

ניתן גם לקבוע פיקדון כבטוחה. פיקדון בדרך כלל יהיה גובה שכר דירה של חודש. זהו למעשה סכום כסף שנמסר לבעל הנכס. במקרה כזה כדאי מאד לשמור על אסמכתא כי סכום הכסף נמסר לידי המשכיר.  רצוי שיופקד בנפרד מהעו"ש, בנאמנות או פק"מ. כשמחתימים את המשכיר על קבלת הכספים (ניתן גם להשתמש בתדפיס עו"ש) מומלץ לציין עליו כי מדובר בסכום שנמסר  למשכיר לצורך פיקדון.

שיק פתוח

שיק פתוח – הכוונה היא לשיק עם חתימה אך ללא סכום/תאריך.  השיק מיועד לתשלומים שוטפים ורשום לטובת חברת חשמל, תאגידי מים, העירייה, חברת גז וכדומה. גם כאן מגבילים שכירות (למוטב בלבד וקרוס).  במקרה של הפרה כאשר השוכר אינו משלם את חשבונותיו, בעל הבית יוכל לממש את ההמחאה.

ערבים

ערבים –  חתימה של צד שלישי בעל אמצעים מוכחים (לרוב קרובי משפחה מדרגה ראשונה או חברים קרובים מאד), על כך שהוא ערב לכך שהחוזה יקוים. במקרה של הפרת החוזה ניתן לבוא אליו בדרישות כספיות ואף להגיש נגדו תביעה כמי שמגבה את החוזה.

יש לזכור כי חוזה שכירות מורכב מסעיפים רבים ויש להתאימו למאפיינים האינדיבידואליים של השוכרים ושל הנכס.  באופן כללי לא מומלץ להשתמש בחוזים מתוך תבנית שכן הם עשויים להכיל פרצות רבות וסעיפים שלאחר מכן קשה להתנער מהם. ניתן להתייעץ עם עו"ד אסף פלג המתמקד בדיני שכירות ובמידת הצורך אף לערוך הסכם שכירות ולחתום עליו בפני עורך דין מוסמך, כך שהסיכון לאי נעימויות, תביעות ותשלום הוצאות בהמשך יצטמצם משמעותית ואף יימנע כמעט לחלוטין.

דיסקליימר:

  • תוכן מאמר זה, כמו כל תוכן האתר ושלוחותיו, ומאמרים אחרים המתפרסמים מטעם בעלי האתר ברשת, נועד להעשרה כללית בלבד ואינו מהווה המלצה לכל פעולה משפטית ו/או אחרת וכן אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד.

פוסטים אחרונים

מחיקת רישום פלילי – במשרד אזרחי שיקומי (מדריך מקיף והסבר על היתרונות הגלומים)

מחיקת רישום פלילי באמצעות משרד עו"ד אזרחי לתביעות קטנות והליכים מנהליים ושיקומיים, מאפשר הגשת בקשות למחיקת כתם פלילי בעבירות קלות ובינוניות, ללא צורך בהוצאות מופרזות והסיבוך הביורוקרטי נלווה המאפיין את הענף. במשרד עו"ד אסף פלג ושות' אנו מאמינים שלכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה.

קרא עוד »

פירוק שיתוף בתהליך גירושין

עו"ד פירוק שיתוף דירת מגורים נכסים משותפים, ורכוש אחר, יסייע לך בבירור זכויותיך במסגרת הליך הגירושין, בין אם באמצעות הסכם ובין אם על ידי קרב משפטי חסר פשרות.

קרא עוד »

עורך דין נדל"ן עשוי לכלול: עורך דין נדל"ן מיהו עורך דין לנדל"ן – קנייה ומכירה של דירות מגורים

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן