צוואה הדדית

צוואה הדדית – המדריך השלם

מהי צוואה הדדית? הסבר כללי:

מדובר במסמך, או שתי צוואות מקבילות הכרוכות זו בזו, המסדיר את היחסים המשפטיים ואת גורלו של הרכוש המשותף לאחר מות אחד מבני הזוג המנוח, החולקים יחד את חייהם ורכושם.

מדובר למעשה במסמך דו-שלבי, בשלב הראשון אחד מבני הזוג יירש את השני לאחר מותו, בבוא העת. בשלב השני – אדם או גורם אחר יירש את העיזבון של בן הזוג הנותר. ניתן ליצור מנגנון מסוג "יורש אחר יורש" (על פי סעיף 42 לחוק), המשמש לצורך זה אולם יש לנסחו בזהירות ובדיוק, ורצוי בידי גורם מקצועי. כך נמנעת הגעת הרכוש והכספים ליורשים שלא היה בכוונת המורישים למוסרם לידיהם.

אפשר לקבוע שבן הזוג הנותר יבחר בשלב מאוחר יותר את זהות הצד השלילי אליו יועבר הרכוש, בהתאם למצב ולנסיבות החיים המשתנות. ישנה גמישות באופן עריכת הצוואה כל עוד ישנה עמידה בדרישות החוקיות, בהתאם לתקנות ועל פי עיקרון תום הלב. מצב זה אגב יוצר דיסוננס עם עניין "קיום רצון המת" ומבחינה משפטית יש לתת על כך את הדעת ולכן יש לשקול בזהירות ובכובד ראש צוואה הדדית 'פתוחה'.

את המסמך מומלץ מאד לערוך אצל עורך דין אזרחי המומחה לצוואות הדדיות.

צוואה הדדית
עורך דין לדיני צוואות וירושה. צוואה הדדית

ביטול צוואה הדדית  –  האם ניתן לבטל צוואה הדדית? והאם ניתן לשנות צוואה כזו?

בני הזוג יכולים בהסכמתם לשנות את תוכן הצוואה או לבטלה, עורך דין לצוואה הדדית יוכל לסייע בכך, על מנת שהפעולה לא תכשל.

חשוב להדגיש כי ניתן לבטל צוואה הדדית גם באופן חד צדדי, על ידי אחד מבני הזוג בלבד.

לשם כך יש ליידע את בן או בת הזוג. לאחר מסירת ההודעה הצוואה לכאורה תתבטל.

לאחר מות בן הזוג תיקון 12, סעיף 8(א) לחוק הירושה, תשכ"ה – 1965, קובע הסדר מיוחד המגביל את היכולת לשנות צוואה הדדית לאחר מות בן הזוג, זאת מתוקף עיקרון ההסתמכות. יש להעיר שקיימת פסיקה מחריגה מהמחוזי לעניין זה, ולכן יש להיוועץ עם עורך דין לירושה טרם ביצוע מהלך במישור זה.

 

על מנת שבן הזוג שנשאר בחיים יקבל מקום להפעיל שיקול דעת מסוים, חייבים בני הזוג, יחד עם עורך דינם, לנסח באופן מדויק, ברור ונהיר מה שיקול הדעת שיתאפשר לכל אחד מהם במידה והם יהיו אלו שיישארו בחיים לאחר לכתו של הבעל או האשה מהעולם.

 

ומה קורה אם אין צוואה הדדית? מהי ירושה על פי דין?

במקרה כזה חלוקת הרכוש לאחר המוות של אחד מבני הזוג תעשה על פי סכמת סדר ההורשה על פי דין, ובהסתמך על עקרונות הקבועים בחוק, והרכוש עלול להתחלק עם ילדים ושארים או קרובים אחרים, בהתאם לנסיבות המקרה. לבן הזוג הנותר תהא ככל הנראה שליטה מוגבלת מאד, אם בכלל, על חלוקת הרכוש לאחר תביעת הירושה או מתן צו ירושה. דירת מגורים עלולה להימכר ושוויה יחולק עם הילדים היורשים, אלא אם כן יוותרו מרצון על חלקם ויסתלקו מהעזבון.

 

לסיכום:

צוואה הדדית מונעת, ככלל, סכסוכי ירושה מיותרים ומכוערים, וכן מאפשרת קיום בכבוד לבן הזוג הנותר, במיוחד הנותר לא היה המפרנס הראשי

במשרד עו"ד לצוואות אזרחיות – מחלקת דיני משפחה וגישור –  אסף פלג ושות' ניתן לקבל מענה בתחומי הצוואה ההדדית וצוואות בכלל, דיני ירושה, עיזבונות, נאמנויות, וצווי ירושה. ניתן ליצור עמנו קשר באמצעות הטלפון המופיע באתר בדף צור קשר.

פוסטים אחרונים

מחיקת רישום פלילי – במשרד אזרחי שיקומי (מדריך מקיף והסבר על היתרונות הגלומים)

מחיקת רישום פלילי באמצעות משרד עו"ד אזרחי לתביעות קטנות והליכים מנהליים ושיקומיים, מאפשר הגשת בקשות למחיקת כתם פלילי בעבירות קלות ובינוניות, ללא צורך בהוצאות מופרזות והסיבוך הביורוקרטי נלווה המאפיין את הענף. במשרד עו"ד אסף פלג ושות' אנו מאמינים שלכל אדם מגיעה הזדמנות שנייה.

קרא עוד »

פירוק שיתוף בתהליך גירושין

עו"ד פירוק שיתוף דירת מגורים נכסים משותפים, ורכוש אחר, יסייע לך בבירור זכויותיך במסגרת הליך הגירושין, בין אם באמצעות הסכם ובין אם על ידי קרב משפטי חסר פשרות.

קרא עוד »

עורך דין נדל"ן עשוי לכלול: עורך דין נדל"ן מיהו עורך דין לנדל"ן – קנייה ומכירה של דירות מגורים

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן