השלכות הרשעה פלילית, ומהן האפשרויות למחיקת רישום פלילי (או בשמו המקוצר: "ר.פ")

הרשעה פלילית, הליכים אזרחיים, ומה שביניהם:

הרישום הפלילי מהווה לעיתים קרובות מכשול בפני חיים אזרחיים תקינים ואף עלול להעיב על הליך אזרחי מקביל או קשור, כאשר צד אחד להליך נושא "שלדים בארון". זוהי סיבה מרכזית שיש טעם להקדיש זמן ומחשבה לעניין מחיקת או תיקון רישום פלילי קיים, טרם כניסה להליך אזרחי הכרוך בו.

  • במאמר זה נסקור בקצרה את נושא הרישום הפלילי וכיצד ניתן להסירו או לשנות את עילת הסגירה.

אמנם מדובר בנושא פלילי אולם בשל היותו בעל ממשק מובהק לחיים האזרחיים, גם עו"ד אזרחי מוסמך ויכול לעסוק בו היטב, ולעיתים תוך מבט אלטרנטיבי על ההיבטים השיקומיים הנובעים ממחיקה זו, " פתיחת דף חדש" וכו'

אך לפני הכל יש להבין  כי הרשעה פלילית בבית משפט עשויה להשפיע רבות, ובאופן עמוק, על עתידו ועל חייו של האדם.

מעבר לעונש המוטל על על אותו אדם (לדוגמה, מאסר, קנס, או עבודות שירות…), הרישום הפלילי עלול "להכתים" אותו לאורך זמן ולהגביל אותו במגוון תחומים בחיים האזרחיים ובשוק העבודה כאחד. בסוציולוגיה יש לזה שם "ענישה לא פורמאלית" (ענישה "אקסטרה" מעבר לעונש עצמו – כלומר, הגינוי החברתי, הפגיעה בפרנסה, במעמד החברתי והזוגי של אותו אדם, וגם לעיתים בתדמית של ילדיו).

המרשם הפלילי (ר.פ):

המרשם הפלילי, המתופעל על ידי משטרת ישראל, הוא מעין מאגר שמי מקיף המכיל רישום של תיקי חקירה, הרשעות והחלטות משפטיות, ותיקים הממתינים לבירור דין (מב"דים), בנוגע לכל אדם ואזרח בישראל או ששהה בארץ.

סוגי הרישום הפלילי הנפוצים בארץ:

  • הרשעה פלילית: נוצרת עם הרשעת האדם על ידי בית משפט על כך שהוא ביצע עבירה.
  • הסדר מותנה: תיק סגור בעקבות הסדר מותנה שנערך עם החשוד.
  • עיכוב הליכים: מתרחש כאשר ההליך הפלילי הופסק (עוכב, בשפה המקצועית) זמנית על ידי היועץ המשפטי לממשלה.
  • תיקים סגורים: תיקי חקירה שנסגרו.
  • אי-הרשעה: אירוע שמתחש כאשר אדם מזוכה בבית המשפט, אך לעיתים "עקבות" של ההליך הפלילי נותרות בתיקו ומזנבות בו.
  • תיק מב"ד (ראשי תיבות של "ממתין לבירור דין": תיק חקירה פתוח או תיק שהוגש בו כתב אישום וטרם הוכרע בדין.
  • נסיבות ומצבים אחרים.
    מחיקת רישום פלילי - יוצאים לדרך חדשה.
    מחיקת רישום פלילי, יוצאים לדרך חדשה.

     

ומה הלאה?

מחיקת רישום פלילי:

כפי שאמרנו, ככלל, קיימות מספר דרכים עיקריות למחיקת הרישום הפלילי:

  1. התיישנות: לאחר חלוף תקופת זמן מסוימת – וזאת, בהתאם לחומרת העבירה.
    בשלב זה, הרישום הפלילי ה"מתיישן" אינו נגיש עוד לגורמים חיצוניים המעוניינים לעיין בו (אלו המוסמכים לפי חוק, מעסיק לדוגמה, במרבית המקרים, אינו רשאי לדרוש זאת מעובד).
  2. מחיקה (באמצעות בקשה לנשיא המדינה): כעיקרון, ניתן להגיש בקשה לנשיא המדינה בבקשה למחיקת הרישום הפלילי, לפני תום תקופת ההתיישנות**  ושאלת השאלות: איך זה מתבצע בפועל? מאחר שמדובר בתהליך רגיש שכדאי להצליח בו בגלגול ראשון, רצוי שמשרד עורכי הדין יעבוד באופן מסודר ועל פי מתודה ברורה. שלבי העבודה יכללו:
    1. הכנה יסודית: איסוף כל הנתונים והמסמכים הרלוונטיים.

2. כתיבה ניסוח ועריכה של בקשה מנומקת: הדגשת נסיבות המקרה, אופיו של האדם ותהליך השיקום שעבר. כאן באים לידי ביטוי הקריאטיביות, היצירתיות, הניסיון והחדות המקצועית של עורך הדין המטפל במקרה.

3. ייצוג משפטי מקצועי או ניהול הקייס: עורך דין פלילי מנוסה יכול להגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה. הרי "אין חכם כבעל הניסיון".4. הכנה יסודית: איסוף כל הנתונים והמסמכים הרלוונטיים, זהו שלב קריטי שרבים נוטים לפסוח עליו. לעולם אל תפנו לעורך דין שמדלג על השלב המהותי של איסוף החומרים ולימוד התיק לעומק.

5. בקרה של הבקשה (סימלוץ שלה, ביקורת על ידי עמיתים "חוות דעת שנייה"):  במקרים מסויימים, ומאחר שמדובר בתיקים גורליים, המשרד יתייעץ עם עמיתים מתמחים על מנת לבדוק את ה"היפכא מסתברא" כאשר המשרד האחר יכנס ל"נעלי הפרקליטות" ויעלה טענות נגד עמם ינסה המשרד מגיש הבקשה להתמודד, בכדי לבחון את חוזקה של הבקשה. זוהי פרקטיקה מקובלת בעולם הרפואה והטיס של חיל האוויר, שמשרדים פליליים ואזרחיים מאמצים על מנת לוודא בקשות שניתן להגיש פעם אחת, בבחינת
"צל"ש או טר"ש". כמובן שלהדגשת והבטלת נסיבות המקרה, אופיו של האדם ותהליך השיקום שעבר ויעבור משחקים תפקיד מרכזי.

6. ייצוג משפטי מקצועי: עורך דין  מנוסה ואסרטיבי, יכול להגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה. בסופו של יום, לגורם האנושי – עורך הדין המטפל, היותו כשרוני ואינטיליגנטי, יש תפקיד עצום בהצלחת התיק או חלילה בכשלונו.

7. ואולי החשוב ביותר –  נימוקים חזקים הנתמכים בעובדות והוכחות משכנעות.

ההשלכות של רישום פלילי על קבלה לעבודה

זהו נושא מרכזי וכאוב שיש לחשוב עליו כשמקבלים החלטה האם לנסות ולשנות את רוע הגזרה או לנקוט בפעולות לטפל בה: הרשעה פלילית עשויה להטיל צל כבד על עתידו של אדם, הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית. מעבר לעונש המוטל עליו, אדם בעל רישום פלילי עלול להתמודד עם קשיים רבים ומגבלות בתהליך  חיפוש עבודה, קבלת רישיונות, ואף על קבלת הלוואה מהבנק. בהערת אגב כדאי לומר שלעיתים ניתן להגיש תביעה נגד מעסיק שביקש ללא הצדקה לעיין במרשם הפלילי (ברישום הפלילי) של אדם, במקרים שבהם הוא אינו מורשה/אינו מוסמך לעשות כן.

ההשפעות על קבלה לעבודה, יכולות לכלול, לדוגמה:

  • הגבלות חוקיות: ישנה חקיקה ענפה המגבילה בעלי מקצוע מעיסוק בתחומים שונים, כאשר ישנו חשש לבעייה נפשית, רפואית או פלילית. כגון הוראה, עבודה עם ילדים, או תפקידים ביטחוניים שונים. גם במקרה של רישיונות נהיגה מסוגים מסוימים, אזרחויות זרות, ועניינים נוספים במישור האזרחי – האזרח עשוי להתקל בקשיים ישירים או עקיפים בהקשר זה.
  • היסוס מצד מעסיקים: מעסיקים רבים חוששים להעסיק אדם בעל עבר פלילי, מחשש לסיכונים ביטחוניים, פגיעה בתדמית ובמוניטין החברה, או התנהגות בעייתית בעתיד.
  • בדיקות רקע (בעיקר בעבודות במסגרת חברות רגישות, בטחוניות, עבודה בשב"כ, במוסד, במשרד ראש הממשלה, במשרד הביטחון וכדומה): זהו למעשה תחקיר. מעסיקים רבים נוהגים לבצע בדיקות רקע מקיפות, הכוללות, בין השאר, גם בירור לגבי רישום פלילי, המהווה דגל אדום משמעותי המתנוסס מעל לראש המועמד, בפרט בתפקידי מפתח, משרות אמון ותפקידים שונים במערכת הביטחון.

משך הזמן:

ככלל, רישום פלילי נשמר במאגר המידע של משטרת ישראל למשך תקופה כוללת של שבע עשרה שנים. עם זאת, ועל אף האמור, ישנם מקרים מסויימים שבהם ניתן לבקש למחוק את הרישום הפלילי מוקדם יותר, או להגיש בקשה לחנינה לנשיא המדינה.

דרכי התמודדות בהקשר של קבלה לעבודה עם רישום פלילי, מאיפה להתחיל:

  • התייעצות עם עורך דין אזרחי/פלילי/אזרחי שיקומי/אזרחי תביעות קטנות-דין מהיר נגד מעסיקים: עורך דין פלילי יכול להעריך את חומרת הרישום הפלילי ולבחון את האפשרויות למחיקתו או קבלת חנינה.
  • הכנה נכונה לראיון עבודה: חשוב להיות כנים לגבי הרישום הפלילי ולהסביר את נסיבות המקרה. יש להתמקד בהישגים ובכישורים שלכם, ולהדגיש את תרומתכם הפוטנציאלית לחברה.
  • הוכחת שיקום: הצגת הוכחות לתהליך שיקום, כגון תעודות לימודים, קורסים מקצועיים, או התנדבות, יכולה לשפר את סיכוייכם להתקבל לעבודה.

חשוב לזכור:

    • רישום פלילי אינו גזר דין לכל החיים. ישנן דרכים להתגבר על המכשולים ולמצוא עבודה מכבדת.
    • התמודדות נכונה עם הרישום הפלילי, תוך שיקום והוכחת כוונות טובות, יכולה לפתוח דלתות ולהוביל להצלחה.

      רישום פלילי עלול להוות מכשול משמעותי בחייו של אדם, הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית.

       

    • לנגד עינינו עומד תמיד כי למחיקת רישום פלילי מאפשרת לאדם לחזור לחיים נורמליים ולמניעת הפגיעה המתמשכת בשגרת חייו במשלח ידו, כשכיר או עצמאי וכו'.
      ברור כי לאדם הנעדר רישום פלילי, יעמדו פחות קשיים במציאת עבודה, זוגיות, שכירות דירה, קבלת רישיונות שונים לרבות רישיון לנשק,  ועוד תחומי חיים רבים נוספים.

מדוע בעצם כדאי למחוק רישום פלילי? האם שווה ומשתלם במונחים של שכר הטרחה (שכ"ט)?  

תלוי. אם אדם הוא למשל פנסיונר, בעל משפחה ונכסים, רישיון הנהיגה שלו בתוקף או אינו בשימוש, ואין לו כוונה להגר וכדומה, אזי לקיום הרישום הפלילי לא צפויה להיות השפעה ממשית או דרמטית על חייו, פרט אולי לדימוי העצמי של אותו אדם. במצבים אחרים, שבהם האדם מצוי בשוק העבודה או שיש לו שאיפות שונות, אף מינימליות בחייו, מחיקתו מאפשרת לאדם לחזור לחיים נורמליים ולמנוע פגיעה בשגרת חייו. אדם ללא רישום פלילי יתקשה פחות במציאת עבודה, קבלת רישיונות, השכרת דירה ועוד.

במשרד עו"ד אסף פלג, אני עוסקים במגוון נושאים הקשורים למשפט  האזרחי כולל במקרים שבו הוא משיק לדין הפלילי (עו"ד אסף פלג התמחה בעברו בסניגוריה הציבורית), ומסוגלים לעזור גם בתיקים כאלו בצורה מיטבית ואף לעבוד בצורה "רזה" בגלל יתרונות משמעותיים אלו, כאשר הלקוח אינו נדרש לממן "אופרציה" של משרד פלילי המעסיק עורכי דין כוננים עבור מעצרים והליכי חירום שאינם רלוונטיים במקרים כמו מחיקת רישום פלילי, הדורשת עבודה משפטית רגילה בשעות עבודה מקובלות.

מי יכול להגיש בקשה למחיקת רישום פלילי?

התשובה לכך פשוטה: כל אדם בעל רישום פלילי יכול להגיש בקשה למחיקתו.

חשוב לזכור!

  • לא ניתן למחוק כל רישום פלילי; עם זאת, משרד עו"ד אסף פלג עושה את המיטב לטפל בכל תיק ברצינות תהומית, ולא יוותר על הזדמנות לשנות לטובה גורלו של אדם.
  • הגשת בקשה למחיקת רישום פלילי אינה מבטיחה אוטומטית שהבקשה תאושר.
  • מומלץ להתייעץ עם עורך דין אזרחי או פלילי המומחה בתחום מחיקת רישום פלילי לפני הגשת הבקשה. בקשה המוגשת בדרך לא נאותה יכולה להיות בדיעבד "שוקת שבורה" שקשה לתקן.
  • לא כל עו"ד פלילי יודע לבצע פעולות כאלו הדורשות ראייה שיקומית וכוללנית של המצב ולא רק הבנה פרוצדורלית צרה של דיני הראיות, המועדים והפרוצדורות השטחיות, כשם שלא כל עו"ד אזרחי בהכרח מומחה בכל היבטי הדין האזרחי (כדוגמת תחומי ההתמחות הייחודיים של משרדנו – שיקום פלילי ורפואי, אתיקה, תביעות קטנות כולל כלפי גופים משטרתיים ורשויות וכו').

הגשת בקשת חנינה:

זהו נושא רחב, ואיתו נסיים את המאמר. הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה היא הליך מורכב הדורש הכנה יסודית ומקיפה הנשענת על תשתית ראייתית נרחבת. זהו נושא מרתק שמשרדים רבים נרתעים מהעיסוק בו בגלל המשאבים הרבים שהוא צורך והממלכתיות הנדרשת ולכן יש לבחון היטב את הניסיון הרלוונטי בתחום ובכלל בעולם המשפט של הגורם המגיש. נרחיב על כך באחד ממאמרי ההמשך כולל טיפים בעניין זה.

** המידע המופיע במדריך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי. מומלץ ביותר להתייעץ עם עורך דין אזרחי/פלילי/היברידי בעל ניסיון בהגשת בקשות חנינה טרם הגשת הבקשה.

 

פוסטים אחרונים

פירוק שיתוף בתהליך גירושין

עו"ד פירוק שיתוף דירת מגורים נכסים משותפים, ורכוש אחר, יסייע לך בבירור זכויותיך במסגרת הליך הגירושין, בין אם באמצעות הסכם ובין אם על ידי קרב משפטי חסר פשרות.

קרא עוד »

עורך דין נדל"ן עשוי לכלול: עורך דין נדל"ן מיהו עורך דין לנדל"ן – קנייה ומכירה של דירות מגורים

קרא עוד »

צור קשר עימנו

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
דילוג לתוכן